
COMPETITION COMMISSION OF INDIA 

Case No. 36/2012 

 

Dated: 05/09/2012 

      

IN THE MATTER OF: 

BIG CBS Networks & Anr.      … Informants 

V. 

TATA Sky Ltd.             … Opposite Party 

 

ORDER UNDER SECTION 26(2) OF THE COMPETITION ACT, 2002. 

 

  The present information was filed under section 19(1)(a) of the 

Competition Act, 2002 (‘the Act’) by BIG CBS Networks Pvt. Ltd. and Reliance 

Television Pvt. Ltd. (together referred to as ‘informant’) against Tata Sky Ltd. 

(‘OP’) alleging abuse of dominant position in contravention of section 4 of 

the Act. 

2. BIG CBS Networks Pvt. Ltd. is stated to be a joint venture between 

Reliance Broadcast Television Pvt. Ltd. (wholly owned subsidiary of Reliance 

Television Pvt. Ltd.) and CBS Broadcasting Inc. (a company incorporated 

under the laws of the State of Delaware, USA). The informant distributes TV 

channels such as BIG CBS SPARK, BIG CBS PRIME, BIG CBS LOVE, BIG CBS 

PUNJABI and BIG MAGIC etc.  



3. The OP is stated to be a joint venture between Tata Sons and the Star 

Group (‘Sky’). It is a Direct To Home (DTH) service provider.  The informant 

submitted that the OP was a popular and dominant DTH operator with a 

subscriber base ranging between 26% to 35% and it communicated its 

leadership in the market to the informant through the email dated 

10.02.2012. It was further submitted that, Star India Pvt. Ltd. held 

substantial interest in the OP, a leading broadcaster in India.  

4. The Sky network is alleged to be the ultimate owner of Star India and it 

telecasts channels such as Star World, Nat Geo Adventure, Nat Geo Wild, FOX 

Crime etc. which are in direct competition with the informant’s channels. 

The informant submitted that introduction of the informant’s channels was 

likely to adversely affect TRPs (Television Rating Points) of Star India’s 

channels and for this reason, OP was restricting access of the market to the 

informant by imposing arbitrary terms, making it unviable for the informant 

to run its channels on the OP’s DTH platform. 

5. The informant stated that the OP vide email dated 10.02.2012 

communicated its intent to allow the telecast of the informant’s channels on 

payment of carriage fee of Rs. 6,00,00,000/- per year per channel to telecast 

the channels on its DTH platform ‘Tata Sky’ along with cross promotion 

worth Rs. 2,00,00,000/- on the informant’s network apart from other terms 

and conditions.  It was further stated that the OP made it clear that only 

three channels would be broadcasted within three months of obtaining 

additional bandwidth and another three channels after they obtain six 

additional transponders.  



6. According to the informant, the carriage fee quoted by the OP was exorbitant, 

discriminatory, unfair and much higher than the prevalent market rates of Rs.0/- 

to Rs. 50,00,000/- per channel per year along with some amount of cross 

promotion. It further submitted that the OP wrote to it on 20.04.2012 about 

shortage of bandwidth and that the informant’s channels could only be included on 

fresh bandwidth being available to the OP. However, OP included some other 

channels on its platform such as MOVIES OK, SONY HD, ZEE TV etc. after 

informants request for broadcasting was made. 

7.  The informant, in the additional information, submitted the copies of 

agreements it had entered into with Reliance Big Tv Ltd., Bharti Telemedia Ltd and 

Dish Tv Ltd. to show the fee it agreed to and paid to these three DTH operators for 

similar service. As per these agreements, the informant paid Rs. 50 lakh per 

channel per annum (agreement dated 18.11.2010, one year agreement) to Reliance 

Big Tv, Rs. 35 lakhs per annum per channel (agreement dated 11.01.2011, one year 

agreement) to Bharti Telemedia and Rs. 33,33,333/- per annum per channel 

(agreement dated 17.05.2012, one year agreement) to Dish Tv. It further submitted 

that it offered Rs. 30 lakhs per channel per annum alongwith Rs. 1.2 crore worth of 

promotion vide email dated 24.02.2012 to the OP, which was not accepted. 

8.  The informant alleged that the highest fee being charged by other DTH 

operator was Rs. 50 lakh per channel per annum whereas the OP was asking the 

informant to pay Rs. 6 crores per channel per annum plus Rs. 2 crore worth cross 

promotion.   

 

9.  The informant submitted that the relevant product market in its case was 

‘service of broadcasting channels through DTH platform’. It was further submitted 

that its channels catered to english speaking urban population and therefore, the 

relevant geographic market was ‘the urban market’ which included 6 metropolitan 

cities i.e. Delhi, Mumbai, Chennai, Hyderabad, Kolkatta, Bangalore and other 



important cities like Chandigarh, Kochi, Goa, Pune, Mangalore and state of Sikkim. 

Hence, the relevant market, as per the informant’s submissions was ‘service of 

broadcasting channels through DTH platform in the urban market i.e. Delhi, 

Mumbai, Chennai, Hyderabad, Kolkatta, Bangalore and other important cities like 

Chandigarh, Kochi, Goa, Pune, Mangalore and state of Sikkim’.  

 

10.  According to informant’s counsel’s arguments, OP was having 

dominance in the above relevant market since OP was most widely used DTH 

platform in metropolitan and other big cities where viewership of English 

channels was concentrated. Informant, relying on the balance sheet of OP 

and on TRAI report pleaded that subscriber base of OP in the year 2008-09 

was 35 million, which was 26 to 35% of the market. Though no data of 

current subscriber base was there but at the previous growth rate, OPs 

current subscriber base would be around 9.25 million. Informant submitted 

that OP was thus dominant player in DTH service. 

11. The informant submitted that the refusal by OP to distribute/broadcast 

the informant’s channels over its DTH platform was illegal and an abuse of 

its dominant position and anti-competitive; the demand by OP of carriage 

fee of Rs. 6 crores per channel per year alongwith cross promotion worth Rs. 

2 crores was per se discriminatory, illegal and abuse of dominant position. it 

wanted the Commission to direct the OP to cease and desist from anti-

competitive practices and abusing its dominant position; call for and 

summon information including documents establishing the carriage fee 

being charged by Tata Sky from other broadcasters and lastly, the informant 

prayed that penalty be imposed on the OP for misusing its dominant 

position and indulging in anti-competitive practices. The informant 



submitted that the OP was abusing its dominant position by dictating 

discriminatory terms/ conditions and refusing to carry the informant’s 

channels, thereby denying access. 

12.  The Commission has perused the information and the material available 

on record. The main grievance of the informant is the refusal of the OP to 

telecast the informant’s channels on its platform at offered terms as 

communicated vide email dated 20.04.2012. The informant’s contention is 

that demand of exorbitant amount as carriage fee for telecast of its channels 

on the opposite party’s DTH network amounted to abuse of dominance. It is 

alleged that the OP falsely took the plea in refusal to telecast any of its 

channels, on the ground of shortage of bandwidth. The informant had 

sought investigation against OP under section 4 of the Act for abuse of 

dominance.    

13.  To attract the provisions of section 4 of the Act, one needs to examine the 

dominant position; the relevant market (both relevant geographic market and 

relevant product market) and the abuse of the dominant position by the opposite 

party in the relevant market. The informant has annexed the sector report of PINC 

research on Cable and Satellite Industry 2011 which shows that out of the total 

market, the cable operators hold 62% of the market share, DTH operators hold 38 % 

of the market share and the IPTV operators hold 0.4% of the market share. The 

report further lists the market share of the different DTH operators viz. Dish Tv 

(30%), Tata Sky (18%), Airtel Digital (18%), Sun Direct (15%), Videocon D2H (10%) and 

Reliance Digital (9%). The service which informant seeks is broadcasting his 

channels on TV sets of viewers. In the opinion of the Commission, the relevant 

product market would be the ‘provision service of broadcasting of channels 

through DTH’. The OP cannot be considered as dominant player in this market 

since it stands second with 18% market share, after Dish TV (Dish TV being 



dominant with market share of 30%). This is substantiated by the PINC research 

report on Cable and Satellite Industry of 2011 submitted by the informant.  

14. It is the case of informant that channels offered by the informant are english 

genre and the target audience is the english speaking urban population, however, 

the informant did not support his submission with cogent evidence nor did he 

submit anything to show that these programs are not viewed by non-english, non-

urban population or that english channels are not telecasted in other areas. This 

argument of the informant is not accepted and therefore, the geographic market is 

whole of India.   

 

15. The relevant market in the present case would be the market of ‘provision of 

services for broadcasting of TV channels through DTH in India’. Since the OP is not 

dominant in the relevant market, the issue of abuse of dominant position does not 

arise.  

 

16.  The informant placed reliance on the decision of the European Commission in 

British Midland V. Aer Lingus (dated 26.02.1996) and London European V. Sabena 

(dated 04.11.1988) wherein it was held that a company in dominance abused its 

position by refusing to deal with the new entrants. These cases have no bearing on 

the present case before us as the OP does not enjoy a dominant position whereas 

the European Commission in both the decisions concluded that there existed a 

dominant player i.e. Aer Lingus and Sabena respectively.  Similarly, the case of 

United States V. Griffith [334 U.S. 100 (1948)] was relied upon.   

17. The Supreme Court of USA found that there existed monopoly and held that it 

was not necessary to find a specific intent to restrain trade or to build a monopoly 

in order to find that the antitrust laws have been violated. This case also does not 



help informant in the present case since there does not exist a monopoly/dominant 

position.   Further, the informant places reliance on the decision of the Hon’ble 

Supreme Court in Mahindra & Mahindra Ltd. V. Union of India [(1979) 2 SCC 529]. 

However, the reliance is misplaced since the Hon’ble Supreme Court had held that 

in absence of any material, it was difficult to see how a decision could be reached 

by the MRTP Commission that the particular trade practice was a restrictive trade 

practice. Similar is the situation in the present matter. 

18.  It may be noted that the informant and the OP are present in both the channel 

production segment as well as the DTH broadcasting segment. The informant owns 

the DTH platform in the name of Reliance Digital TV and channels such as BIG CBS 

prime etc. Similarly, the OP is running its DTH platform in the name of Tata Sky as 

well as channels such as Star World, Star Movies etc.  

19.  In the light of the above facts and situation, the Commission finds that no 

prima facie case is made out against the opposite party.  Therefore, the matter is 

closed under section 26(2) of the Act. 

 Secretary is directed to inform all concerned accordingly. 
 
    Sd/-       Sd/-         Sd/-  

  (H.C.Gupta)            (R.Prasad)   (Geeta Gouri) 
    Member             Member       Member  
 

 
 
    Sd/-       Sd/-    Sd/- 
(Anurag Goel)           (M.L.Tayal)  (Justice S.N.Dhingra) (retd.)                          
     Member      Member                  Member 

 
  
          Sd/- 
                                                (Ashok Chawla) 

  Chairperson 


